Elewator w Trawnikach

27.06.2001 r.

Elewator widać nie tylko niemal z każdego zakątka Trawnik i gminy ale i w promieniu wielu kilometrów. Wzniesiony w pobliżu najwyższego wzniesienia w Trawnikach (218 m n.p.m.) dominuje nad okolicą. Architektonicznie, w moim odczuciu, niezbyt udany. Ale ładnego elewatora chyba nikt jeszcze nie zaprojektował. Pełni, z konieczności, wizytówkę i znak rozpoznawczy Trawnik. Widać go, jako się rzekło, daleko poza Trawnikami.

Widok na Trawniki w kierunku na elewator ale elewatora jeszcze nie ma. Późne lata czterdzieste. I ujęcie mniej więcej z tego samego miejsca. 26.04.2004 r.

Budowany był w latach 1953-1956. Pamiętam, że początkowo planowano wybudować go na gruntach mojego dziadka. Miejsce to okazało się jednak zbyt podmokle. Szczęśliwie mam teraz tutaj swoją działkę, przylegającą jedynie do bocznicy prowadzącej do elewatora.
Pamiętam dzień, gdy pierwszy parowóz przejeżdżał tą bocznicą. Było małe zamieszanie, bo kominem zaczepił o przewody napowietrzne - elektryczne lub telefoniczne. Oczywiście pozrywał je wszystkie, pozbawiając prądu lub telefonu baraki robotników pracujących przy budowie elewatora. Później wielokrotnie obserwowałem parowozy wpychające wagony ze zbożem, pokonujące z najwyższym trudem zbocze wzniesienia. Bywało, że musiały wracać na stację i wpychać wagony dwoma, trzema kursami.

Bocznica do elewatora. Zdjęcie z 1994 r. Teraz bocznica nie wygląda lepiej.

26.10.2008 r.


12.04.2009 r.

Dzisiaj już lokomotywę trudno na bocznicy zauważyć. Jej stan jest fatalny. Podkłady spróchniały. Jeśli nie przeprowadzi się szybko kapitalnego remontu, to bocznica przestanie istnieć. Tak, jak to się stało z pobliską bocznicą ze stacji Jaszczów do Zakładów Przetwórstwa Owocowo-Warzywnego w Milejowie: w 2001 r. została rozebrana.

1.10.2000 r.

Elewator początkowo miał 10 000 ton pojemności. W latach 1966-68 rozbudowano go o 20 komór po 1000 ton każda. W sumie zatem można zgromadzić w nim 30 000 ton zboża. Ma własne ujęcie wodu i własną oczyszczalnię ścieków. Do dyspozycji mają wagę wagonową 100 tonową i samochodową 50 tonową. Do tego rozbudowane zaplecze techniczne, stację paliw z dwoma zbiornikami po 100 ton, lokomotywę spalinową (SM 03) oraz znakomicie wyposażone laboratorium do oceny jakości skupowanego i przechowywanego zboża. Od początku 1998 r. nowoczesną paczkarką konfekcjonują ryż i kasze.

Sylwester 2001/2002
1.01.2002 r.

W 2004 na elewatorze pojawiły się jakieś tajemnicze dla mnie anteny. Pewnikiem nie są to anteny Radio Trawniki, niestety. Raczej jakiejś telefonii komórkowej.

22.05.2004 i 6.09.2013r.


Trawniki fotografowane z elewatora tutaj


Napisz do mnie aktualizacja:
8.09.2013
powrót do poprzedniej strony powrót na początek strony